Politica

Calendarul alegerilor prezidențiale urmează să fie adoptat de Guvern

Guvernul va stabili marți programul pentru organizarea acțiunilor necesare alegerii președintelui României în anul 2025.

Hotărârea adoptată de Guvern ia în considerare decizia Curții Constituționale nr. 32/2024, care a anulat procesul electoral din 2024, și se referă la OUG 1/2025, ce prevede măsuri pentru organizarea și desfășurarea alegerilor prezidențiale și a alegerilor locale parțiale.

Potrivit hotărârii, campania electorală va începe pe 4 aprilie și se va încheia pe 3 mai 2025 la ora 7:00, în ajunul alegerilor.

Votul în România va avea loc pe data de 4 mai, între orele 7:00 și 21:00, cu posibilitatea de prelungire până la ora 23:59, dacă la ora 21:00 există persoane ce doresc să-și exercite dreptul de vot.

Vot scurtat pentru Diaspora

În prima din cele trei zile de vot în Diaspora, procesul va începe pe 2 mai la ora 7:00 și se va încheia pe 4 mai la ora 21:00 (ora locală sau ora României, după caz).

Pe 17 ianuarie, premierul Marcel Ciolacu a explicat motivul scurtării timpului de vot pentru românii din Diaspora.

“Suntem cu toții liberi să spunem tot ceea ce dorim. E normal ca liderii opoziției să critice puterea. Așa funcționează democrația. Guvernul României, eu sunt prim-ministrul, nu sunt inițiatorul. Inițiatorul a fost AEP și Ministerul de Interne. Știm cu toții că românii din Diaspora au drept de vot timp de trei zile, în comparație cu românii din România. Știți că la ultimele alegeri s-a dublat numărul de secții de vot, încercând ca românii să nu se deplaseze mai mult de 10-20 km. Statul român a făcut eforturi suplimentare corecte și necesare ca românii din Diaspora să poată vota”, a spus premierul, întrebat despre reducerea timpului de vot în străinătate.

Ciolacu a completat că “niciunde în această lume, în momentul în care în țară se desfășoară scrutinul, se închide procesul de votare și nu mai continuă în alt stat”, afirmând că aceasta a fost justificarea primită de la inițiatori.

De asemenea, premierul a subliniat că prin această decizie “nu m-am răzbunat pe nimeni și nu am de ce să mă răzbun”.

Întrebat de ce s-a luat această decizie cu doar trei luni înainte de alegerile prezidențiale reluate, Ciolacu a explicat că “România are o excepție care nu există în alte state democratice”.

Totuși, având în vedere interpretarea opoziției ca pe o răzbunare, în contextul în care la alegerile prezidențiale din noiembrie 2024, Marcel Ciolacu a obținut puține voturi, acesta a afirmat că este dreptul opoziției să exprime ce dorește.

Expert Forum solicită abrogarea articolului 5 din OUG privind organizarea alegerilor prezidențiale din 2025. Acest articol prevede că “în ziua de duminică, votarea începe la ora locală 7:00 și se încheie la ora locală 21:00, dar nu mai târziu de ora locală a României 21:00”.

Acest articol, inclus la sugestia Autorității Electorale Permanente, impune o politică ce discriminează alegătorii din anumite țări, afectând drepturile alegătorilor la condiții egale de vot și creând premisele pentru favorizarea unor candidați. Introducerea unui regim diferit pentru închiderea secțiilor de vot comparativ cu zilele de vineri și sâmbătă, în care secțiile se închid la ora locală 21:00, stârnește confuzie în rândul administrației electorale și alegătorilor.

Nu există justificări logice pentru includerea unui astfel de amendament, iar aplicarea sa va genera situații absurde.

Motivațiile pentru această modificare rămân neclare, nota de fundamentare publicată după aprobarea OUG nerevelează nici o explicație, iar partea introductivă a OUG nu justifică necesitatea acestei măsuri.

Din declarațiile purtătorului de cuvânt al Guvernului rezultă că decizia a fost luată pentru a nu influența rezultatele votului, “atunci când el s-a închis în România, dar a rămas deschis în străinătate, în secțiile care sunt la vest de România, pe fusurile orare aferente”, precizează Expert Forum într-un comunicat.

“Nu este clar când au devenit problematice aceste reguli după care se desfășoară alegerile de ani buni. Până în acest moment, subiectul nu a existat pe agenda publică. Solicităm Autorității Electorale Permanente să explice de ce a propus acest amendament, care poate limita posibilitățile unor alegători de a-și exercita dreptul de vot. De exemplu, alegătorii din Los Angeles, San Francisco sau Vancouver vor vota duminica (ziua principală de votare) doar 4 ore, de la 7 la 11. Dar și alegătorii din anumite state precum Marea Britanie, unde există mulți alegători, vor avea un program de votare semnificativ mai scurt. Guvernul a extins, în schimb, votarea în ziua de vineri, astfel că va începe de la ora 7, în loc de ora 12. Însă vineri este o zi lucrătoare și nu oferă alegătorilor oportunități egale de exprimare a votului”.

Datele statistice de la alegerile anterioare arată că numărul votanților în ziua de vineri este limitat.

În același timp, Expert Forum atrage atenția asupra modificărilor legate de componența birourilor electorale, introduse prin art. 3 (4) din OUG, care stabilesc că pentru completarea birourilor electorale cu reprezentanții partidelor politice se aplică procedura prevăzută pentru BEC în art. 16 alin. (4) din Legea nr. 370/2004, respectiv cea din alin. (6), dacă rămân locuri libere. Astfel, birourile se completează inițial cu câte un reprezentant al fiecărui partid parlamentar, iar ulterior cu reprezentanți ai formațiunilor politice neparlamentare care au propus candidati.

În cazul partidelor neparlamentare, se trag la sorți partidele ce vor intra în biroul electoral, în limita numărului total de membri. Amendamentul nu este justificat și schimbă un element esențial al legislației electorale cu puțin timp înainte de alegeri, contrar standardelor stabilite de Codul de Bune Practici în Materie Electorală al Comisiei de la Veneția.

Este “inadmisibil ca la fiecare rundă de alegeri să existe modificări sau interpretări ale modului în care se formează birourile electorale, pornind de la interesele de moment ale partidelor de la putere”.

Procedura de completare menționată în OUG oferă un avantaj nejustificat partidelor politice parlamentare – unele dintre ele ar putea chiar să nu aibă candidați desemnați la alegerile prezidențiale.

Atât birourile electorale județene, cât și cele ale secțiilor de votare se completează cu reprezentanți ai formațiunilor care au propus candidați, însă procedura reglementată prin OUG referă la pașii pentru formarea BEC, care prevăd completarea inițială cu reprezentanți ai fiecărui partid parlamentar, apoi ai altor partide neparlamentare.

“Dacă facem un calcul simplu, există riscul real ca partidele neparlamentare ce propun candidați să nu aibă reprezentare. De exemplu, la nivel județean sau la nivelul secției de votare, biroul se completează cu 7 reprezentanți, echivalentul numărului total de partide parlamentare existente (partidele din Grupul Minorităților nu sunt incluse). Reținem și faptul că independenții nu pot desemna reprezentanți. Solicităm păstrarea formulei actuale de completare a birourilor electorale, conform Legii 370/2004, nu cea adoptată prin OUG; legea trebuie să garanteze accesul concurenților care au candidați la alegeri, nu să favorizeze partidele parlamentare”, se arată în comunicatul Expert Forum.